joi, 30 ianuarie 2014

there's life in these old hands still





când credeai în sfârșit că ai scăpat, că îl ai pe louis doar pentru tine, lestat se întoarce dintre morți și îți mărturisește care e zona din care artisticul ia naștere. not quite furioso. moderato? cantabile, perhaps.” dar nu în pian se află originea. pentru originarul estetic nici lestat nu-i decât un instrument. dar el a fost acolo, în mlaștină, printre broaște râioase și aligatori. pentru că de oricâte categorii estetice ne-am folosi, putreziciunea din care a căpătat formă la începuturi se află dintotdeauna în inima artei.

numai din perversiune scopul tragediei în poetica aristotelică este a săvârși purificarea. căci ce este tragedia dacă nu o formă de exorcizare? cele ce se săvârșesc în interior și amenință ordinea socială sunt scoase afară”, iar spectatorul se liniștește. complexitatea tematică a creațiilor artistice crește exponențial cu diversificarea “tentațiilor”. și dacă ne emoționăm cu milă sau frică, ori cu cântece phallice, o facem tot pentru expiatio. pentru că arta vine dinspre o margine în care umanul nu se mai recunoaște, de la o adâncime care încă îl afectează. cum altfel ar putea fi explicat paradoxul ororii care ne atrage prin impuritate? complexul mumificării(andre bazin), chiar dacă mai potrivit artelor plastice, face sens pentru producțiile estetice în general, în încercarea lor de a prezerva o existență a cărei vitalitate ține de timpul trecut, ca epifanii ale violenței, ale unui accident în urma căruia nu au existat supraviețuitori. thomas bernhard a înțeles – a relata înseamnă a nimici tot ce este descris (extincție). artistul nu operează pe viu, el nu face decât să aranjeze cadrave, să le pună în context.

emmanuel levinas a înțeles și el și s-a împotrivit. în reality and its shadow, la origini arta nu este nici cunoaștere, nici limbaj. funcția ei constă în a nu înțelege, în obscur ca eveniment ontologic independent. substituirea obiectului cu imaginea acestuia este procedeul ei elementar. “un obiect reprezentat, prin simplul fapt că devine o imagine, se preface într-un non-obiect”. în absența obiectului, imaginea acestuia îi ocupă locul marcându-i astfel absența, înlocuirea, de parcă obiectul reprezentat ar fi murit. iată de ce inumană. iată de ce monstruos. din momentul în care prin artă moartea este introdusă în ființă, ca o tăietură în trupul realului, temporalul este întrerupt, devine “interstițiu”. transformându-se în destin, individul integrat în spectacol este scutit de la responsabilitate, se vede eliberat. modul lui de a fi este fugă, numele lui este legiune (marcu 5, 9).