sâmbătă, 21 iulie 2012

într-un fel e despre mișcare


„Într-o frumoasă zi de primăvară un discipol privind la ramurile legănate de vânt și-a întrebat maestrul: Spune-mi maestre, sunt frunzele cele care se mișcă sau este vântul cel care mișcă frunzele? Maestrul a zâmbit și i-a raspuns: Ceea ce se mișcă nu sunt nici ramurile și nici vântul, ci inima și mintea ta.”

Sun-woo este angajatul model (are vreo importanță că lucrează pentru un mafiot?), pe care nu îl “mișcă” nimic, o combinație perfectă între cunoștințele de arte marțiale și abilități manageriale, purtându-și costumele ca pe podiumurile de modă, și îngrijindu-se întotdeauna să iasă cât mai puțin “șifonat”. În lumea asta însă, este suficient să faci o mică greșeală și te-ai ars (uneori este nevoie chiar de mult mai puțin de atât). Așa că lucrurile încep să se complice în momentul în care este pus de șeful lui să o supravegheze pe mai tânăra iubită de care il capo s-a amorezat, și pe care în caz de infidelitate trebuie să o ucidă. 



Încă de la prima întâlnire dintre Sun-woo (cu cadou de la șeful în brațe) și Yu-mi (o ea, artistă pe deasupra; greu de înțeles cum a ajuns să se combine cu Mr. Kang, în afara unor nevoi materiale de care fetele din dada-est nu sunt foarte străine), pare că până și vântul s-a tulburat (de la prima privire [cadru pe picioarele ei pe tocuri/ ureche de pe care își dă părul/ mâini/ față] nici el nu pare întocmai neafectat, așa că orice s-ar zice, prima impresie contează). Cu suspiciunile confirmate se decide totuși să o “acopere” (numai să nu se mai întâlnească cu Romeo vreodată; ea îi spune că sunt lucruri care nu se șterg). Complicațiile cu Baek și misiunea neîndeplinită pe care Kang i-a încredințat-o îl transformă pe Sun-woo într-o țintă care trebuie eliminată, acesta trecând de la statutul de vânat, la acela de greu de ucis, și în final într-un individ a cărui vendetă se materializează în scene pline de membre rupte și sânge ce curge în valuri aproape suprarealiste (unele dintre ele memorabile). 



Cu treceri de la un cadru la altul în genul benzilor desenate, personaje caricaturale (Baek și băiețașii lui excelează la acest capitol) și momente de lirism cu totul neașteptat, combinând umorul negru cu violența extremă (dar asta a devenit oricum o marcă înregistrată asiatică), și un final care încheie filmul rotund, deschis, potrivit rațiunilor inimii, cu cerul care este deasupra și pământul dedesubt, Dalkomhan insaeng este un film pe care Apocrif îl recomandă.

(Dalkomhan insaeng, Jee-woon Kim, 2005)