sâmbătă, 23 martie 2013

pulsiuni pop



filmul lui Nicolas Winding Refn reprezintă o altă piesă exponențială a tendinței new-retro care animă cinematografia ultimilor ani, una construită potrivit esteticii anilor 70-80 în acest caz. și aici vezi filmare din zbor, ritmuri electro care vin să marcheaze tensiunea specifică scenei, pulsul cadrului, montaje urbane pline, panoramice, nocturne, vezi și mai bine tot filmul lui Walter Hill - The Driver, principala referință a regizorului danez. cu personaj care împrumută din precizia mașinilor pe care le conduce (fie că vine vorba de un jaf sau de cascadoriile dintr-un film), care vorbește doar atunci când e necesar, adică foarte rar, ce își poartă permanent jacheta cu scorpion + scobitoare, fără nume și fără a-și trăda emoțiile, toate sunt elemente-fetiș care contribuie la alura unui erou pe stil vechi. 



scena din motel reprezintă o superbă meditație sângeroasă asupra echilibrului, a stării de grație, pe care eroii lui Refn le manifestă în situațiile limită (vezi Valhalla Rising). + scena din club în care pulsiunea criminală este pusă în practică pe fondul indiferenței totale a fetelor care lucrează în clubul de noapte, ca un argument în plus că pentru regizorul danez cheia nu o reprezintă niciodată violența în sine, ci sublimul violenței (vezi scena din Bronson cu gardienii închisorii pe/lângă boxele din care răsună Duetul florilor din "Lakme" de Leo Delibes, în timp ce Charles îi aşteaptă gol, vopsit în negru din cap până-n picioare, să sară la bătaie). & mai vine și faza cu liftul (care ne aduce aminte de începutul şi sfârşitul din Bleeder), cu extra-câmp amenințat cu dispariția de reducerea luminozității sub privirea inumană a conștiinței cinematografice - o ilustrare perfectă a neantizării teoretizate de Sartre, ca dispariţie a fondului ca şi condiţie necesară pentru apariţia formei principale (Fiinţa şi neantul). pentru că ceea ce încearcă să ipostazieze Nicolas Winding Refn nu sunt anumite scheme, anumite structuri ideatice, ci efectele narcotice ale emoției pure, de aici și minimalismul expresiv al filmului. 



Drive poate fi considerat până la urmă un film pop, retro, cu nostalgii, în care aproape fiecare scenă poate fi analizată din perspectiva regizorului fetișist, care produce în mod repetat imaginile care îi provoacă plăcerea, iar fetișul este prin excelență post-modern, cu realitatea care în absența sensului mai satisface doar pe bucăți, mai mult vederea decât mintea – “the drive that circles round, objectless, self-sufficient, ascetic.” (Marko Bauer, Pure West: Drive, nostalgia for postmodernism).