joi, 13 decembrie 2012

Dispars



“Originând dintr-o punctație a lui Deleuze în Diferență și Repetiție, dispars s-a mobilizat fără inhibiții înspre ceea ce obișnuiesc să numesc – monstruosul – un concept-prezență important pentru mine. Dispars-ul ca “sumbru precursor” indică starea de intensitate plurală pe care lumea o dezvăluie înaintea unei creații. Provenind din latină (unde sensul prim e acela de “fără termen de comparație”, inegal), disparsul a precipitat tot ceea ce cartea aceasta încearcă să desfășoare: un haos proaspăt și dinamic ce ne premerge și ne însoțește spațiul vital.” (Vlad Moldovan)

O poezie de parcurs, a dorințelor fără finalitate, a blocajelor celui care ar vrea și tot vrea, însă, sfârșește mai mereu pe modul contemplativ (amuțit/ minunându-se), a decalajului dintre un spațiu natural (cumva răvășit, distant, funcționând ca un alter înfășurat în stranietate și sălbăticie, în treaba lui) și niște timpuri (moderne) care dau peste cap reglajele fine ale sinelui ce răspunde și el cu BPM din ce în ce mai scăzut și cu tonalități afective saturate, pentru că în orice mișcare e ceva grețos. Și chiar dacă aproapelui îi închinăm ode, nu prea îl mai înțelegem (nici nu ne-ar ajuta la ceva), și tot ce ne leagă este “o formațiune neidentificabilă – pasată de la/ corp la corp”. Să te asculte cineva, să nu rămâi fără țigări, bea multă apă pentru că asta te consolează, deci fără extravaganțe în Dispars. Notațiile sunt și ele sumare și ce motivează cam neconvingător. Orice, numai om să nu fii – mai bine mineral, mai bine vegetal, și mai bine decât toate nimic (“Ferice pavajul ferice/ crăpătura ferice plăntuța”). Sunt multe alte ipostaze frumoase dacă o apuci prin Dispars, cele mai frumoase probabil, adică exact ce treci sub tăcere sau despre care nu poți vorbi (“Nu pot vorbi prea mult/ pentru că mă hăpăie imensitatea/ din ce în ce mai crudă”). Bineînțeles, după cum își poate da seama oricine, în cele de mai sus este vorba mai mult despre nebuniile mele, decât despre scriitura lui Vlad Moldovan.

Tripon

Încerc să fiu sincer şi

să nu le înfloresc.

Mi-am găsit o spărtură în zid

îmi vine până la umeri

şi pot să scriu comod.

Soarele bate în dreapta mea

cum numai în septembrie poate bate -

o ia pe la spate, trece de ierburi,

se înfiltrează sub pietre.

Sticla de bere stă în stânga mea

nu trebuie să mă întind prea tare

să o apuc.



Tocmai a trecut un biciclist

şi după el o maşină.

Văd că gândim în posibilităţi

lumea se pliază domol

pe frumuseţea lor zgrunţuroasă.



Nu am multe de spus:

Cred că suntem nişte maimuţe

care învaţă necontenit tehnici.

Tehnici foarte diferite

Şi stranii.

Unii le au cu socializarea.

Alţii fac câte un lucru

şi după aceea

povestesc despre el sau

îl analizează.

E safe.

E pentru schimb.

Un fel de mimetism hilar.

Şi eu fac la fel.



Problema mea însă e

că sunt cam sălbatic.

Tehnicile mele nu se potrivesc

cu ale multor oameni.

Nu pot vorbi prea mult

pentru că mă hăpăie imensitatea

din ce în ce mai crudă.

Nu am răbdare să schimb

impresii dar am toleranţă

iar uneori mă tem de

modurile voastre de desfăşurare.



Eu aş zice că îs sălbatic

dar nu vreau să epatez şi

nici să exagerez şi dacă

nu sunteţi de acord

aş lăsa de la mine imediat.



Sunt o fire molcomă

cam cum sunt câinii scunzi

de pe străduţele mărginaşe.

Puţin băţos dacă mi se permite.

Puţin afectat sau evaziv dacă nu.

Dar credeţi-mă înţeleg

destul de repede ce şi cum

dictează sufleţelul vostru.



Uneori , când am stat prea mult singur

mă entuziasmez rău de tot de

ceea ce scriu şi cred că

e ceva nou

din care câţiva or

să ştie ce să facă.

Dar nu sunt sigur aproape niciodată.

Însă sunt extatic

şi mă umple

incredibil din afară

la fiecare milimetru de minunăţie



Îmi place muzica şi

îmi place ce e miraculos

sunt multe lucruri cu adevărat miraculoase

Numai dacă nu le-aş zburătăci

prin cuvintele conştiinţei –

Aşa îmi spun.

Aşa mă îmbărbătez.



Ştiu că şi eu, ca o maimuţă,

Ca şi voi, dacă m-aş confrunta

cu experienţele dificile ale vieţii,

dacă m-aş găsi într-o

situaţie de supravieţuire,

mi-aş da arama pe faţă,

adică aş face lucruri

naşpa şi necesare.

Chestii mediocre sau

triste în sinceritatea lor

pe care le-aş uita destul de repede.

Dar nu mi se întâmplă aşa,

şi mă pot considera

extrem de norocos că mă ţine lumea

într-un cocon ciudat

şi că am reuşit până acum

să fentez „greutăţile vieţii” extrem de bine.



Din postura asta vă vorbesc.

Ca un Extrasensibil

vă spun că e minunat.

Pentru că aura se arată prea des

într-un zid zdrelit, pe un acoperiş

spulberat de lumina lui septembrie.

Hăt sus în văzduh

Ici şi colo sub streşini.



Divinaţia şi liniştea

sunt virtuţi gemene.

Divinaţia şi liniştea

mă leagănă

de când am făcut ochi.



Am stat am citit ce am scris

puţin m-a furnicat puţin e ridicol

şi după asta repede am văzut

nucul imens.

Pe trunchiul lui

apusul face ce trebuie.



Cred, şi cu asta termin,

că unor oameni

le este dat să fie fericiţi

în singurătatea lor meticuloasă.