Killing Them Softly este în esență un film despre Criză & micile
crize din care prima se țese, prin care astfel devine de înțeles, criza din
economia mafiotă reflectând-o pe cea din economia mondială, temă tratată nu
fără un anumit umor negru pe alocuri, ironic, una subminând-o alternativ pe
cealaltă.
Nu în scenariul
complex rezidă puterile acestui film, ci în ceea ce face cu personajele sale,
personaje ce alcătuiesc o lume a crimei lipsită de strălucirea cu care Hollywood-ul
ne-a obișnuit (vezi un Goodfellas sau
un Casino, vezi filmele lui Scorsese în
general), cu actori ale căror roluri sunt doar o imagine palidă a puterii cu
care au fost investiți în filme asemănătoare: Ray Liotta își ia bătaie după bătaie,
pentru ca în final să fie executat; James Gandolfini e un asasin plătit
transformat într-un alcoolic de dragostea pentru partenera care l-a înșelat de
câte ori a avut ocazia, lăsându-l în cele din urmă cu ochii în soare; Ben
Mendelsohn este transformat într-o adevărată epavă de adicția de droguri pe
care și-o mai întreține cu câte o lovitură ocazională, din ce în ce mai greu de
executat; iată doar câteva exemple. De la Gomorra
lui Matteo Garrone nu am mai întâlnit o prezentare atât de realistă a celor
care populează lumea mafiotă, în care sângele să se asezoneze atât de firesc cu
absurdul și cu situațiile de multe ori tragico-comice. Nici Jackie (Brad Pitt) nu
iese cu totul din schemă - în pofida succesului și a profesionalismului cu care
își execută misiunile (care sfârșesc de cele mai multe ori în cantități deloc
neglijabile de sânge), și el are “ciudățeniile” lui, particularități care îl
individualizează față de tiparele predictibile ale criminalului plătit: îi
place ca mai întâi să își linișteașcă victimele, să creadă că încă mai pot face
alegerea care în final le va salva (le dă speranțe, aproape că îi consiliează –
vezi maniera aproape psiho-terapeutică în care alege să îl execute pe Frankie),
pe cei pe care îi cunoaște îi omoară “de la distanță” (nu vrea să îi vadă în
lacrimi sau pișați pe ei, implorând), killing
them softly, de aici și denumirea filmului (despre aspectele politice îi las
pe alții să vorbească).