joi, 9 august 2012

Sonată pentru un om bun


Hauptmann Gerd Wiesler este căpitan în poliția secretă est-germană, predă tehnicile de interogare la colegiul Stasi, pentru ai putea identifica pe dușmanii socialismului, pare într-o misiune permanentă, profesionistul desăvârșit, corespondentul polițienesc al idealismului comunist, reprezentat din punct de vedere cultural de scriitorul Georg Dreyman, pe care ajunge să-l supravegheze. Pe lângă aceștia, dacă nu sunt tulburați de febra dizidenței, toți ceilalți au orientări mult mai egotiste, fie că este vorba de o funcție (cazul lui Anton Grubitz, șeful departamentului de cultură), sau de favoruri sexuale (Bruno Hempf, ministrul culturii, ale cărui dorințe ce o vizează pe actrița Christa-Maria Sieland, soția lui Dreyman, declanșează anchetarea celui din urmă, în căutarea unor probe incriminatoare).

Supravegherea lui Dreyman se transformă într-o piesă de teatru la o scară mult mai mare, în care cei urmăriți își joacă viețile (dialogul în care Wiesler îi spune actriței că el/ ei reprezintă publicul este reprezentativ). Convins de nevinovăția scriitorului, Wiesler se transformă la rândul lui într-un scenarist (modifică elemente esențiale ale anchetei, pentru ca Dreyman să nu fie arestat). Întreaga forță a acestui film (dar la care râvnesc toate până la urmă) constă în maniera în care, la început nu fără împotriviri, tu ca spectator iei fără să vrei locul agentului Stasi, participi la întreaga lui evoluție interioară. După căderea Zidului Berlinului, descoperind acest lucru, îi dedică un roman – Sonată pentru un om bun. Până la urmă despre asta și este filmul, nu despre ideologii, nu este unul propagandistic, moralizator, ci unul despre oameni și micile lor istorii semnificative, trecute sub tăcere de cele mai multe ori la facerea marilor istorii.